Συλλογή Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης
Τίτλος
Συλλογή Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης
Φορέας
Μουσείο Βορρέ Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης & Λαογραφίας
Εναλλακτικός Τίτλος
English : Collection of Contemporary Greek Art Collection (Διεθνής)
Περιγραφή
Greek : Την εποχή της συγκρότησης του Μουσείου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, η σύγχρονη παραγωγή γνωρίζει πραγματικά μια μεγάλη άνθηση και τίθενται τα θεμέλια για νέες θεωρήσεις και νέες εκφραστικές προοπτικές. Η γενιά που είχε δώσει δείγματα γραφής πριν από τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, η γενιά που πλάστηκε στη δεκαετία του ’30-’40 με τους ζωγράφους Γιάννη Μόραλη, Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα, Νίκο Εγγονόπουλο, Γιάννη Σπυρόπουλο, Αλέκο Κοντόπουλο, Γιάννη Τσαρούχη, Διαμαντή Διαμαντόπουλο και άλλους πολλούς, είχε πια σταθεροποιήσει τη γραφή της και βάδιζε το δρόμο της ωριμότητας έχοντας διαμορφώσει τη φυσιογνωσία που διατήρησε ως το τέλος. Στην αντίστοιχη αίθουσα του μουσείου ο επισκέπτης παίρνει πραγματικά μια εικόνα από τη συγχώνευση παραδοσιακών και δυτικοευρωπαϊκών προσανατολισμών που επιχειρήθηκε από τους ζωγράφους της εποχής αυτής, οι οποίοι καλλιέργησαν τόσο την παραστατική τέχνη με πολλές αναφορές στην ελληνική παράδοση, όσο και τις σύγχρονες αφηρημένες εκφράσεις. Παρόλα αυτά τα έργα μοιάζουν να έχουν συνοχή και εσωτερική διεργασία, καθώς στο σημείο αυτό έφθασε ο καθένας μέσα από την προσωπική του ανέλιξη αλλά και από τις κοινές καταβολές και στόχους. Τότε δημιουργήθηκαν και οι πιο μοντέρνες και άρτιες εικαστικές προτάσεις, που πνίγηκαν ή υπερτονίστηκαν μέσα στον επιτηδευμένο όρο της «ελληνικότητας», ενώ η σημασία έγκειται στις μεταλλαγές του χώρου του αντιλαμβανόμενου πρότυπου και στην αυτονόμηση του χρώματος που πραγματοποιήθηκαν από τους ζωγράφους αυτούς. Την ίδια εποχή ανδρώθηκε και η γενιά του ’60, που διαπλασμένη στη Γαλλία πέρασε μέσα από τους σύγχρονους πειραματισμούς όπως της χειρονομιακής και αφηρημένης τέχνης, της εξπρεσιονιστικής ελευθερίας, της υπερρεαλιστικής έκφρασης, των κονστρουκτιβιστικών τάσεων, του κολλάζ και των φωτοτεχνικών κατασκευών, για να καταλήξει σε έργα που μαρτυρούν ότι απ’ όλα αυτά κερδήθηκε η σύγχρονη οπτική γωνία, ενώ συγχρόνως οι ζωγράφοι έκαναν τις δικές τους προτάσεις μέσα από τις δικές τους καταβολές και παράδοση. Δεν είναι καθόλου χωρίς θεμελίωση να ισχυριστούμε ότι οι Κώστας Τσόκλης, Χρίστος Καράς, Δημήτρης Μυταράς, Αλέκος Φασιανός, Βλάσης Κανιάρης, Νίκος Κεσσανλής, Δημοσθένης Κοκκινίδης, Γιάννης Γαίτης, Παύλος, Χρήστος Σαρακατσιάνος, Σωτήρης Σόρογκας και πολλοί άλλοι που δημιούργησαν αυτή την εποχή, είναι σε γενικές γραμμές εκφραστές ενός σύγχρονου πνεύματος, που το ενσαρκώνουν, άλλοι με αξιώσεις δυτικοευρωπαϊκής στοιχειοθέτησης, και άλλοι με μια ελληνικότητα του μοντέρνου πνεύματος, που νοείται ως γόνιμη πρόταση μέσα από έναν ορισμένο χώρο χωρίς καμία αρνητική χροιά. Όλες αυτές οι σύγχρονες προτάσεις της ελληνικής εικαστικής δημιουργίας αντιπροσωπεύονται στο Μουσείο Βορρέ χωρίς να είναι δυνατόν να απαριθμηθούν όλοι οι δημιουργοί των οποίων έργα εκτίθενται στους χώρους του. Εκείνο όμως που πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα, είναι ότι η καλλιτεχνική αυτή δημιουργία έρχεται σε συνομιλία και με τους Έλληνες ζωγράφους της διασποράς, που ωθούμενοι από διάφορες αντίξοες συνθήκες στην πατρίδα, ρίζωσαν και διακρίθηκαν σε άλλες χώρες. Ο ιδρυτής του Μουσείου Βορρέ, διορατικός και διεθνιστής και με άσβεστη την πεποίθηση ότι ο ελληνικός πολιτισμός χαρακτηρίζεται από την αρχαιότητα ακόμη από την οικουμενικότητά του, έστρεψε εγκαίρως το βλέμμα του στη συλλογή έργων και αυτών των αναπόσπαστων από το ελληνικό γίγνεσθαι δημιουργών. Έτσι δεν λείπουν και έργα των πρωτοπόρων της εικαστικής παραγωγής του 20ού αιώνα, Θόδωρου Στάμου, Λουκά Σαμαρά, Γιάννη Κουνέλη, Χρύσας, Μάριου Πράσινου, Δέσπως Μαγκώνη, Παύλου Γιοβανόπουλου, Jean Xceron και άλλων πολλών, αποδεικνύοντας ότι η πρόθεσή του ήταν αυτό το μικρό χωριό να αποκτήσει υπερτοπικά όρια. Ακόμα παρουσιάζεται αρκούντως και η δημιουργία των νεότερων ζωγράφων, αρχίζοντας από τη γενιά Μπότσογλου, Ψυχοπαίδη, Σάμιου, Θεοφυλακτόπουλου, Δρούγκα και άλλων, και φτάνοντας ως τους πιο σύγχρονους Αδαμάκο, Γκολφίνο, Κόττη, Μορταράκο, δίνοντας έτσι μια ολοκληρωμένη εικόνα για την τέχνη του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Στην προσπάθεια για τη δημιουργία ενός μεγάλου αντιπροσωπευτικού συνόλου με όλες τις τάσεις και χωρίς χωροθετικούς περιορισμούς, γέμισαν επίσης οι πολυάριθμοι εξωτερικοί χώροι με γλυπτικές δημιουργίες, που αποδεικνύουν την χειραφέτηση της ελληνικής γλυπτικής μέσα από παλιά και νέα υλικά και τεχνικές ταυτόχρονα. Έτσι έργα των Ζογγολόπουλου, Λουκόπουλου, Απέργη, Μυλωνά, Κουλεντιανού, Μουστάκα, Παρμακέλη, Παπαγιάννη, Σκλάβου, Τάκη, Θόδωρου, Μιχαλέα, Καλακαλά και άλλων, εκτός από τις δικές τους προσωπικές λύσεις, αποδεικνύουν και τη σύνδεσή τους με τη διεθνή τέχνη όπου πολλές φορές τάσσονται στην πρωτοπορία. Ακολουθούν όμως και πολύ νεότεροι, όπως οι Λάππας, Γυπαράκης, Δικέφαλος, Σαραντοπούλου, Πετρίδης, Γιάννακας, που πειραματίζονται με πάσης φύσεως υλικά μέσα σ’ ένα πνεύμα νεωτεριστικό για τη μορφή της γλυπτικής και τους εκφραστικούς της τρόπους. Το Μουσείο Βορρέ περιλαμβάνει βέβαια και χαρακτηριστικά δείγματα συνθέσεων που δημιουργήθηκαν με τη χρησιμοποίηση του φωτός, του ήχου και της κίνησης, μέσα στη μοντέρνα διευρυμένη έννοια του εικαστικού αντικειμένου. Στον τομέα αυτό οι Μπουτέας, Χρύσα, Τσιριγκούλης και άλλοι αποδεικνύουν την ενσωμάτωση στην τέχνη της σύγχρονης τεχνολογίας και των υλικών που παράγει σήμερα η καταναλωτική κοινωνία.
English : During the post-war period when the Museum was being created, artistic creativity in Greece experienced a spectacular growth setting the stage for novel concepts and styles. The pre-war generation of the artists of the 30’s and 40’s such as Yannis Moralis, Nicos Hatzikyriacos-Gikas, Nicos Engonopoulos, Yannis Spyropoulos, Alecos Condopoulos, Yannis Tsarouhis, Diamandis Diamantopoulous and many others, achieved their full maturity in their individual, well established styles. The museum’s collection offers a rich range of examples from those artists and their efforts to fuse national traditions with west European concepts in a rich variety of both representative and abstract compositions. Nevertheless, these works appear to possess an obvious inner cohesion, and this because each artist retains a common national consciousness. It was this older group of leading artists who set the basic concepts of contemporary Greek art, stressing generally perhaps an excessive sense of “Greekness”, accentuated by a very selective use of hues and colours. Concurrently, a new dynamic generation of artists of the late 60’s working mostly in Paris came to full maturity. Inevitably they absorbed all the stylistic trends of contemporary art such as expressionism, impressionism, cubism, surrealism, collage, photo montage and much else. Yet despite it all, they managed to establish a visual reality of their own in accordance with their individual concepts and senses of tradition. It can be well asserted that Costas Tsoklis, Christos Caras, Dimitris Mytaras, Alecos Fassianos, Vlassis Kaniaris, Nicos Kessanlis, Dimosthenis Kokkinidis, Yannis Gaitis, Pavlos, Christos Sarakatsianaos, Sotiris Sorogas and many others, are the artists who shaped that particular period. Their work reflects a new spirit permeated by western tendencies, nevertheless retaining a concept of Hellenism aesthetically appealing and without any negative effects. All these varieties are well represented in the Vorres Museum by numerous works of that period. Mature works by artists such as Botsoglou, Psychopaidis, Samios, Theofylaktopoulos, Droungas, Adamakos, Golfinos, Kottis, Mortarakos and others, form a valuable asset in the museum’s collection, giving us a well-rounded picture of Greek art at the end of the 20th century. An important aspect of the collection also is the inclusion of many works by Greek artists living abroad and who, due to difficult circumstances at home, established and distinguished themselves mostly in Paris and New York. The Vorres Museum founder, a cosmopolitan visionary and a staunch believer in the universality of Greek civilization, made sure to include important works by those leading artists of the Greek diaspora as well, such as Thodoros Stamos, Loucas Samaras, Yannis Kounelis, Chryssa, Marios Prassinos, Despo Mangoni, Paul Giovanopoulos, Jean Xceron and many others, adding thus an international flavour to the museum. In his relentless efforts to enrich the collection further and broaden the museum’s scope, he filled many interior and exterior spaces with contemporary Greek sculpture, revealing its radical emancipation from the traditional neoclassic forms into an exciting variety of new contours hued from a rich selection of materials. Thus sculptures by such well known sculptors like Zongolopoulos, Loucopoulos, Apergis, Mylonas, Koulendianos, Moustakas, Parmakelis, Papagiannis, Sklavos, Takis, Thodoros, Mihalea, Kalakalas and others are featured, many of whom are also leaders in the international art scene. A large group of younger artists are also well represented, such as Lappas, Gyparakis, Dikefalos, Sarandopoulou, Giannakas, Petridis, who daringly and innovatively experiment with every type of material in a spirit of modernism as regards form and its connotations. Also included are works using extraordinary mediums, sound and movement, all revealing radical new concepts as regards the visual object. In this category are Bouteas, Chryssa, Tsirigoulis and others who achieve a successful blending of contemporary technology with all sorts of materials pouring forth from our consumer society.
Θέματα
Εικαστικές τέχνες, Σύγχρονη ελληνική τέχνη, Νεοελληνική τέχνη, Γενιά του ΄30, Γενιά του ΄60, Μοντερνισμός, Πρωτοπορία, Ζωγραφική, Γλυπτική,
Τελευταία τροποποίηση
2021-03-18 14:39:02
Μέγεθος
500 περίπου έργα τέχνης
Γλώσσα
Ελληνικά, Νέα (1453-)
Τύπος τεκμηρίων
Ακίνητη Εικόνα : πίνακες
Φυσικό Αντικείμενο : γλυπτά
Τύπος συλλογής
Φυσική
Υποστρώματα φυσικών τεκμηρίων
μουσαμάς
καμβάς
μάρμαρο
ξύλο
Σχήμα μεταδεδομένων
ΜΗ ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ
Δικαιώματα ιδιοκτησίας και κατοχής
Για τη συλλογή ισχύουν οι συνήθεις κανονισμοί περί πνευματικής ιδιοκτησίας των καλλιτεχνών. Το μουσείο διαθέτει αυτονομία στη διαχείριση της, ήτοι να δανείζει έργα όταν αυτά ζητηθούν, να οργανώνει εκθέσεις με έργα από τη συλλογή, εντός και εκτός Ελλάδας, καθότι αυτό εκπληρώνει το σκοπό του Ιδρύματος για την προβολή της σύγχρονης ελληνικής τέχνης εντός και εκτός των συνόρων.
Δικαιώματα πρόσβασης - αδειοδότησης
Το μουσείο είναι επισκέψιμο στο κοινό και η θέαση όλων των συλλογών ελεύθερη. Δεν επιτρέπεται φυσικά η πώληση οποιουδήποτε αντικειμένου της συλλογής, είτε σύγχρονης τέχνης, είτε λαογραφικού, βάσει του κανονισμού του ιδρύματος.
Τόπος | Συντεταγμένες |
---|---|
Ελλάδα | 39, 22 |
Περίοδος | Από | Έως |
---|---|---|
Νεότερη και σύγχρονη περίοδος | 19ος αι. μ.Χ. | 21ος αι. μ.Χ. |
Τοποθεσία φυσικής συλλογής
Ονομασία: Μουσείο Βορρέ
Διεύθυνση: Μουσείο Βορρέ Πάροδος Διαδόχου Κωνσταντίνου 1
Πόλη
Παιανία
Περιοχή
Αττική
Χώρα
Ελλάδα