Συλλογές της ημέρας

Οδηγός Πλοήγησης στην Ηλεκτρονική Αρχαιογνωσία

Συγκεντρώνονται σε θεματικούς καταλόγους και παρουσιάζονται οι πηγές για την αρχαιοελληνική γλώσσα, τη γραμματεία και τον πολιτισμό που είναι διαθέσιμες στο διαδίκτυο (λ.χ. πύλες, κόμβοι, ιστοσελίδες, βάσεις δεδομένων και ειδικά προγράμματα) ή σε μορφή πολυμέσων (λογισμικού και οπτικο-ακουστικών μέσων), με έμφαση σε όσα είναι αξιοποιήσιμα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Δύο αναλυτικοί κατάλογοι, (α) Θεμάτων και (β) Όρων, διευκολύνουν την εξειδικευμένη αναζήτηση πληροφοριών στις ηλεκτρονικές πηγές αρχαιογνωσίας που παρουσιάζονται. Σε ξεχωριστές ενότητες καταγράφονται η Βιβλιογραφία σχετικά με τις ηλεκτρονικές πηγές αρχαιογνωσίας και οι Προτάσεις αξιοποίησης των ψηφιακών εργαλείων στη μελέτη και διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας. Στόχος του Οδηγού είναι να προσφέρει βοήθεια στη διαχείριση του όγκου των ηλεκτρονικών πληροφοριών για τα κλασικά γράμματα καθώς και κριτήρια αξιολόγησης των ηλεκτρονικών αρχαιογνωστικών προϊόντων ως προς τη μέθοδο προσέγγισης της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, τον βαθμό επιστημονικής τεκμηρίωσής τους, την παιδαγωγική τους αξία και τη συμβολή τους στην αρχαιομάθεια.

Αρχείο Νικολάου Ι. Εξαρχόπουλου

Περιέχει διάφορες συλλογές του Νικολάου Εξαρχόπουλου. Το αρχείο είναι αταξινόμητο και χωρίς πρόσβαση. Πρόκειται να τακτοποιηθεί και να ψηφιοποιηθεί προσεχώς. Ο Νικόλαος Εξαρχόπουλος (1874 - 1η Μαρτίου 1960) ήταν Έλληνας παιδαγωγός και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Γεννήθηκε στη Νάξο και σπούδασε στη Φιλοσοφική σχολή του πανεπιστημίου Αθηνών, του οποίου έγινε και διδάκτορας. Συμπλήρωσε τις σπουδές του στη Γερμανία και την Ελβετία με υποτροφία του ελληνικού κράτους. Επιστρέφοντας το 1904 στην Αθήνα διδάσκει ως καθηγητής στο διδασκαλείο δημοτικής εκπαίδευσης Αθηνών ενώ την περίοδο 1905-1907 διατελεί διευθυντής του διδασκαλείου Πελοποννήσου. Στη συνέχεια γίνεται επιθεωρητής των γυμνασίων και των ελληνικών σχολείων Πελοποννήσου και τρία χρόνια αργότερα διευθυντής του Διδασκαλείου Μέσης Εκπαίδευσης. Το 1906 αναγορεύθηκε υφηγητής φιλοσοφίας και παιδαγωγικής και το 1912 διορίστηκε καθηγητής της ίδιας έδρας στο πανεπιστήμιο Αθηνών, θέση στην οποία παρέμεινε μέχρι το 1948. Την περίοδο 1918-1920 απομακρύνθηκε από τη θέση του για πολιτικούς λόγους. Το 1929 εξελέγη μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, της οποίας εξελέγη πρόεδρος το 1949.[3][4] Επίσης ήταν γραμματέας του υπουργείου παιδείας το 1922 και αντιπρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας καθώς και πρύτανης του πανεπιστημίου Αθηνών το 1936. Σε αυτόν επίσης οφείλεται η ίδρυση του πειραματικού σχολείου του πανεπιστημίου της Αθήνας (1929). Ως παιδαγωγός εναντιώθηκε στις απόψεις των δημοτικιστών και του Εκπαιδευτικού Ομίλου και επηρέασε σημαντικά την ελληνική εκπαίδευση εισάγοντας νέους θεσμούς. Εμφανής είναι η επίδραση που άσκησε η γερμανική παιδαγωγική στο έργο του. Είχε συγγράψει αρκετά βιβλία μεταξύ των οποίων τα: Σωματολογία του παιδός (1923), Γενική διδακτική (1946), Ψυχολογία του παιδός (1946) κ.α. Απεβίωσε στην Αθήνα το 1960.

Για προγραμματιστές

Είστε προγραμματιστής και σας φάνηκε ενδιαφέρον το μητρώο; Μπορείτε να έχετε τις συλλογές του μητρώου για επεξεργασία μέσω γνωστών πρωτοκόλλων.

Μάθετε περισσότερα...

Καλώς ήλθατε στα Μητρώα Πόρων Ανθρωπιστικών Σπουδών.

Το εργαλείο αυτό αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου DARIAH-ΑΤΤΙΚΗ Ανάπτυξη της ελληνικής ερευνητικής υποδομής για τις ανθρωπιστικές επιστήμες ΔΥΑΣ.

Μέσω αυτού ο χρήστης ερευνητής ή μελετητής των ανθρωπιστικών επιστημών και των τεχνών μπορεί να αναζητήσει πληροφορίες τόσο για φορείς (οργανισμούς ή ιδιώτες) της Ελλάδας, όσο και για τις συλλογές, φυσικές και ψηφιακές, που κατέχουν ή διαχειρίζονται.

Oι χρήστες του εργαλείου αξιοποιούν την προσφερόμενη τεχνογνωσία και τους διαθέσιμους ψηφιακούς πόρους για την αναβάθμιση της ποιότητας της έρευνάς τους ή και για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Οι διαχειριστές πολιτιστικών συλλογών (αρχειονόμοι, βιβιοθηκονόμοι, επιμελητές μουσείων) αξιοποιούν τη συλλογική τεχνογνωσία για την ευρύτερη δυνατή κοινωνική αξιοποίηση των ψηφιακών πόρων των ανθρωπιστικών επιστημών και της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Το περιεχόμενο του ψηφιακού εργαλείου εμπλουτίζεται και επικαιροποιείται συνεχώς με φιλοδοξία τη διάδοση του ελληνικού αναλογικού και ψηφιακού περιεχομένου και την πρόσβαση σε επιστημονικό περιεχόμενο. Γι’ αυτό και η συμβολή των χρηστών είναι απαραίτητη.

Το έργο κατέστη εφικτό χάρη και στην πολύτιμη συνδρομή των υπευθύνων των φορέων στους οποίους απευθύνθηκε το ΔΥΑΣ, τους οποίους και ευχαριστούμε θερμά.

Για διορθώσεις, επικαιροποιήσεις στοιχείων ή και για εισαγωγή νέων οργανισμών και συλλογών παρακαλούμε να συμπληρώσετε τις αντίστοιχες φόρμες:

  • φόρμα οργανισμών
  • φόρμα συλλογών
και να τις στείλετε στο dyas@academyofathens.gr